KONUK YAZARLAR

OKEY MASASINDAN YÜKSELEN SESLER!..

 

Her gün dört kişi olamıyoruz.

Zar-zor haftada bir, bilemedin iki gün buluşabiliyoruz.

Bugün ekip sağlam, bahçedeki ağacın gölgesinde okey oynuyoruz.

Yancılarımız yok, çok şükür.

Beşinci arkadaşımız Kadir, yan masada cebinden çayını yudumluyor; dirseği ile de rüzgar uçurmasın diye gazeteyi tutuyor.

Diğer elindeki akıllı telefondan bir fotoğraf gösterip ve duyacağımız şekilde yüksek sesle okumaya başladı:

“Gençler şaka değil. Bu resim 25 yıl öncesine ait yol. YOLSUZLUKLARDAN yol yapmaya PARASI olmayan bir TÜRKİYE idik.”

Evet yanlış duymadınız, halkoylamalarını saymıyorum son beş genel seçimde oyunu Reis’in işaret ettiği yönde kullanan Kadir, AKP’den önceki döneme; “Yolsuzluklardan yol yapmaya parası olmayan bir Türkiye” dedi.

Akıllı Kadir, akıllı telefonu masanın üzerine bırakıp, sol dirseği ile masaya sıkıştırdığı dünden kalma gazeteyi açtı.

CHP Genel Başkan Yardımcısı Zonguldak Milletvekili Deniz Yavuz Yılmaz‘ın TBMM kürsüsünden “garantili projeler“le ilgili yaptığı açıklama üzerine işaret parmağı ile vururak:

CeHaPe zihniyeti budur işte hiç değişmiyor. Memleketin kalkınmasını hazmedemiyorlar, servet düşmanı bunlar. Devletimizin bir lira ödemeden yaptırdığı otoyollardan rahatsız oluyorlar” demesi üzerine; gözü Nihat’ın üzerine geldi.

Nihat, elindeki istekayı masanın ortasına vurdu, çay suratımıza atladı.

Sıçrayan taşlardan biri Kadir’in gözüne isabet etti.

Yanağından aşağıya kanlar akmaya başladı.

Eli gözünde.

Bu gözü kör olmayasıca kör mü oldu diye aldı mı bizi bir telaş.

Hep beraber acil servisin yolunu tuttuk.

Neyse ki, Kadir’in gözüne bir şey olmadığı anlaşıldı.

Sorun başka organında kaldı!

Sadece sol kaşında küçük bir açılma var.

Görünmez kaza işte…

Daha beteri ile karşılaşmadığımız için Yüce Tanrı’ya şükrettik…

***

Kadir’in yarası önemsiz, ama bayağı incinmiş gibi.

Doğruca evine gitti.

Biz kahveye geri döndük.

Merak ettim, neydi Kadir’i bu kadar heyecanlandıran haber.

Gazeteyi masanın üzerinden alıp, yüksek sesle okumaya başladım.

Haber şöyle:

CHP’li Deniz Yavuz Yılmaz, garantili 8 projenin zararının 1 trilyon 221 milyar lira olduğunu açıkladı.

“Devlet yapsa 22 milyar dolar tutacaktı.

Yandaşa yaptırıldığı için 59 milyar dolar.

Aradaki fark 37 milyar dolar, yani 1 trilyon 221 milyar lira” dedi. (1)

***

Yavuz Yılmaz, 8 otoyol projesini tek tek sayarak maliyet hesabını açıkladı:

“Kütahya’daki Zafer Havalimanı’na 658 bin 866 yolcu garantisi verildi ancak 15 bin 439 kişi geldi, hata payı yüzde 97.6 oldu.

Ulaştırma eski Bakanı Cahit Turan‘ın Kuzey Marmara Otoyolu İşletmesinin CEO’luğuna getirildiğini tespit ettik.

Bakanlığı döneminde aynı işletmeye 1 milyar 338 milyon araç geçiş garantisi verildiğini belgeledik.

Türkiye’deki bütün otomobiller bu yoldan 87 kez geçse, dünyadaki 1 milyar 250 milyon adet otomobilin tümü geçse bile garanti sayısını tutmuyor.

Bu iki proje ile Guinness Rekorlar Kitabı’na (2) gireceğiz, az kaldı” dedi…

Kadir’in kızdığı kadardı haber!..

Dünya aleme rezil ettiler bizi…

***

AKP’nin tercih ettiği yap-işlet-devret (3) modeliyle yapılan 8 karayolu projesi; Osmangazi Köprüsü’nün bulunduğu İznik-İstanbul Otoyolu, Kuzey Marmara Yolu’nun 3. Etabı, Avrasya Tüneli, Menemen-Çandarlı-Aliağa Projesi, Ankara-Niğde Otoyolu ve Çanakkale Köprüsü’nü içeren Malkara Otoyolu’nu devlet öz kaynakları ile yapsaydı 22 milyar dolara mal olacaktı.

Ancak, yap-işlet-devret modeliyle yandaş müteahhitlere yaptırıldığı için kasadan en az 59 milyar dolar çıkacak.

Hani “Devletin kasasından 1 lira çıkmayacak“tı?!

Gerçekten de 1 lira çıkmamış, 1 trilyon 221 milyar lira çıkacak…

Emekli aylıkları ile asgari ücret için enflasyonla orantılı olarak verilmesi gereken paraların nerelere gittiği belli!..

Alınabilirse eğer, yeni borçların nerelere gideceği de belli oldu!..

Faizle borç para veren uluslararası tefeciler ile yandaş müteahhitler her halükarda kazanacaklar…

***

Osmangazi Köprüsü için 2036‘ya kadar 22.8 milyar dolar,

Yavuz Sultan Selim Köprüsü-Odayeri-Paşaköy Otoyolu için 2027‘ye kadar 7.9 milyar dolar,

Avrasya Tüneli için 2042‘ye kadar 2,5 milyar dolar,

1915 Çanakkale Köprüsü dahil Çanakkale-Malkara Otoyolu için 2034‘e kadar 4.7 milyar avro,

Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu için 2030’a kadar 965 milyon avro,

Ankara-Niğe-de Otoyolu için 2035‘e kadar 7.1 milyar avro,

Kuzey Marmara Kurtköy-Akyazı Otoyolu için 2029‘a kadar 7.5 milyar dolar,

Kuzey Marmara Kınalı-Odayeri Otoyolu için 2030‘a kadar 4.9 milyar dolar ödenecek…

***

Bize otoyol ve köprüler mi yapılmış oldu yoksa yandaş müteahhitlere darphane mi?

Verilen garantilerin dayandığı maddi bir gerçeklik de yok.

Öylesine söylemişler geçiş garantilerini.

Şimdi 85 milyon halk çalışıp kuruşu kuruşuna bu borçları ödeyecekler.

Keşke çalışıp biriktirebilecekleri bir işleri olsa bari.

Dişinden tırnağından artırarak bu kadar borçu nasıl ödeyecek bir millet?

Köprüler ile otoyollardan geçenler de ödeyecek, geçmeyenler de…

Bu işler böyle…

***

Kadir’i bu gerçekler kızdırmadı ki!..

O, bunun dünya aleme duyurulmasından rahatsız oldu.

Nasıl demişti atalarımız:

“Kol kırılır, yen içerisinde kalır.”

“CeHaPe zihniyeti” budur işte, sır saklamazlar…

Nihat’ı ise kızdıran neydi, onu açıklamadı…

Muhtemelen körü körüne CHP’yi sahiplenme duygusuydu onu vitesten attıran.

Şunun şurasında kaç yıllık arkadaşız değil mi?

Böyle bir haber için birbirinin kalbini kırmaya değer mi?

Ne güzel okey oynayıp vakit geçiriyorduk emekliler kahvesinde…

Ne güzel öğün atlatıyorduk…

Av. Cemil Can

DİPNOTLAR:

(1) https://www.sozcu.com.tr/chp-li-yavuzyilmaz-8-yap-islet-devret-projesinde-zarar-1-trilyon-221-milyar-tl-yi-bulacak-p67283

(2) https://tr.wikipedia.org/wiki/Guinness_D%C3%BCnya_Rekorlar%C4%B1

(3) https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/08/Yap-Islet-Devret-Modeli-ve-Turkiye-Uygulamasi-Osman-Yilmaz.pdf

Bir cevap yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir